ادمونتون نگار

وبلاگ یک دانشجو که قرار بود عازم ادمونتون کانادا باشه، ولی نشد

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

به کجا چنین شتابان

به کجا چنین شتابان

وای که چقدر این شعر آقای کدکنی زیبا است:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
WALL-E
سفرنامه گرجستان - بایومتریک تفلیس

سفرنامه گرجستان - بایومتریک تفلیس

بعد از اینکه از هتل (هتل که چه عرض کنم بیشتر شبیه مسافر خونه) اومدم بیرون، به دلیل دور بودن محل هتل از وک (محل اخذ بیومتریک) یه تاکسی گرفتم. تاکسی توی تفلیس زیاد بود و مدل ماشینا هم اکثراً مدل بالا. فقط باید قبلش طی کنید و میتونید چونه بزنید. برای فهماندن آدرس به تاکسی مصیبتی داشتم. راننده که مرد مهربونی بود اصلاً انگلیسی بلد نبود. هیچ راهی به ذهنم نرسید تا اینکه گفتم گوشی دارید. خدا رو شکر گوشی اندرویدی داشت، اینترنت. در نتیجه از مپش که زبانش هم گرجی بود به زحمت محل وک رو پیدار کردم و بهش نشون دادم. بعد که دید به سمت مقصد حرکت کرد. تفلیس شهر خیلی شلوغی به نظر نمیرسه ولی به نظرم شهر قشنگی بود با مردمان خوب. من هم قبلاً نقشه آفلاین تفلیس رو از گوگل مپ دانلود کرده بودم و کافی بود GPS گوشیم رو روشن کنم (GPS خوب آنتن میداد) تا ببینم تو مسیر هستیم یا نه. وقتی دیدم نزدیک شدیم به راننده گفتم نگهداره و بقیه مسیر رو پیاده رفتم. به هزار زحمت وک رو پیدا کردم. مکانی که تو نقشه زده بود یه مقدار فرق داشت. 

وقتی رسیدم نفر 14 ام شدم، غیر از یه نفر همه از هم وطنان بودن. تا اونجا که فهمیدم اکثراً برای ویزای ویزیتوری اومده بودن. راس ساعت تقریباً وک باز شد. یه پسر جوون که یه جورایی مثل افسر پلیس بود لیستی که نوشته بودیم رو ازمون گرفت و به همون ترتیب صدا می زد. فقط یه خانم کارهای مرتبط با وک رو انجام میداد و چند کیوسک وجود نداشت . در نتیجه کارها به شدت کند پیش میرفت. خود این خانم هم کارا رو با وسواس خاصی پیش میبرد که، انتظار رو طولانی تر می کرد. هر نفر حدود نیم ساعت وقت میگرفت. من حدود ساعت 14:30 تونستم از وک خارج شم.

کسانی که وک تفلیس بودند و تجربه وک ترکیه رو داشتند میگفتند که درسته اونجا تعداد متقاضی زیاد بوده، ولی به سرعت کارها انجام میگرفته .اگر میخواید سریع کارتون انجام بشه سعی کنید (حداقل دوشنبه که پیک کاریه) زودتر اونجا باشید.

اینم بگم که حتماً از گوگل مپ استفاده کنید چون پیدا کردنش آسون نیست و تاکسی ها هم نمیدونند کجاست.

ساعت کاری وک از ساعت 9 تا 16 و یک ساعت 13-14 فقط استراحت دارند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
WALL-E
سفرنامه گرجستان - خرید دلار

سفرنامه گرجستان - خرید دلار

وضعیت دلار خیلی به هم ریخته است. مسئولین همش میگند حبابه ولی همه میدونند این یعنی چی. قبل از عید دلار به 5 تومنم رسید. بعد از عید آقای جهانگیری گفت که دلار  4200 توزیع میشه، اما این وعده مثل خیلی وعده های دیگه عملی نشد. همچنین خرید و فروش دلار توسط صرافی ها ممنوع اعلام شد. 500 یورو برای مسافرین کشورهای هم مرز و 1000 یورو بریا کشورهای دیگه (فقط یکبار در سال) در نظر گرفته شد. 

چون من قصد دارم به کانادا برم، منطقی به نظر میرسه که در حد نیاز ارز برای سفر به گرجستانم بخرم و 1000 یورو به جای 500 یورو بتونم بگیرم. البته این تصمیم خیلی سخته چون میدونم که تو ایران هیچ قانونی قابل اعتماد نیست و معلوم نیست چقدر طول عمر داره و ممکنه منتظر وایسم که 1000 یورو رو بگیرم و قید 500 یورو رو بزنم، اما در نهایت این قانون برداشته شه و همون 500 یوروی دولتی هم دستم رو نگیره. 

خلاصه بعد از کلی دو دو تا چهار تا، برای خرید ارز به میدان فردوسی رفتم. بعد از کلی گشت و گذار تونستم 200 دلار (به قول خودشون دو تا صد دلاری آبی) به قیمت  هر دلار 6550 بخرم. روش کار هم بدین صورته که وقتی قدم میزنید تو میدون دم گوشتون دلالا، دلار دلار میکنند. باید بگردید کمترینش رو پیدا کنید. بعد که به نتیجه رسیدید دم یه عابر بانک میرید و پول رو واریز میکنید و دلار رو میگیرید. حتماً قبل از واریز دلار رو چک کنید. حس بدی داره (حداقل برا من) چون فکر میکنی داری کار قاچاقی می کنی.


باورش سخته، 200 دلار، 1310000 تومن.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
WALL-E
سفرنامه گرجستان - بایومتریک

سفرنامه گرجستان - بایومتریک

حتماً میدونید که برای برای گرفتن ویزای کانادا باید یه یکی از مراکز اصطلاحاً بایومتریک برید. اونجا ازتون اثر انگشت و عکس میگیرند. این مراکز در ایران وجود ندارند و باید به کشور دیگر برای انجام بایو برید. گزینه های مختلفی وجود داره مثل، ترکیه (صد البته)، ارمنستان، آذربایجان، امارات، گرجستان و ... . موقع انتخاب کشور شرایط مختلفی رو در نظر گرفتم که مهمتریناش شلوغ نبودن (واقعاً عمرم رو تو صف وایسادم دیگه حوصله ام نمیکشه) و کم هزینه بودن. اکثر مردم گزینه ی استانبول ترکیه رو انتخاب میکنند ولی چون من شنیده بودم خیلی شلوغه و دنبال اون چیزایی که اونا تو استانبول میگردند، نیستم تصمیم گرفتم گرجستان رو انتخاب کنم. برای ورود به گرجستان ویزا نیاز نداریم که این خودش خیلی در کاهش هزینه کمک میکنه (البته ترکیه و ارمنستان هم همینطوریه، ارمنستان به صورت زمینی هم گزینه ی بدی نیست، ولی من نمتونم 24 ساعت تو اتوبوس بشینم.)

بعد از این حساب کتاب ها، یه تور که بهترین گزینه بود به صورت اینترنتی انتخاب کردم و با آزانس تماس گرفتم. یه خانم خوش برخورد کارهای رزرو رو انجام داد (البته بعد از اینکه من پول رو به حساب آزانس واریز کردم).

بعد که به گرجستان رفتم، اصلاً از انتخابم پشیمون نشدم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
WALL-E